تبلیغات
چی چگونه کار می کند؟ - همه چیز در مورد یک آسانسور
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : به شما كاربر گرامی سلام عرض می كنم . امیدوارم در این وبلاگ دقایقی خوبی را سپری كنید . برای آگاهی از امكانات این وبلاگ خواهشمندم كه تا آخر صفحه این وبلاگ را مشاهده نمایید .


نظرسنجی
آیا مایلید مقالات به زبان انگلیسی در وبلاگ قرار گیرد؟



آدرس های دیگر
صفحات وبلاگ

لینك به ما / لوگوی دوستان
لینك به ما


لوگوی دوستان

آمار وبلاگ
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

دوشنبه 30 آذر 1388
همه چیز در مورد یک آسانسور

انتخاب یک آسانسور

آنالیز طراحی :
+ورودی
1-نوع ساختمان (مسكونی، تجاری،‌بیمارستانی، مدرسه و غیره)
2- تعداد كل طبقات
3- تعداد طبقات جمعیت دار
4- اگر واحد غبر مسكونی است تعداد اتاقها در هر واحد و تعداد واحدهای هر طبقه و در غیر اینصورت مساحت مفید هر طبقه
5- جمعیت هر طبقه
6-كل تراول (‌طول مسیر حركت آسانسور)
7- ارتفاع طبقات
8- در صورت خاص بودن ساختمان (مهد كودك، خانه سالمندان، معلولین و...)
+پردازش
1-تعیین جمعیت كل
2- تعیین جمعیت در زمان ترافیك
3- زمان انتظار برای دریافت سرویس (Interval)
4-زمان یك سفر كامل Round Trip Time
پارامترهای مهم مؤثر در محاسبه زمان یك سفر كامل:
- زمانهای پیاده و سوار شدن
- زمانهای پرش
+خروجی
تعداد آسانسور
سرعت آسانسور
ظرفیت آسانسور
نوع كنترل:
- گروهی و تعداد آن
- مجزا
طراحی آسانسور

پس از آنالیز ترافیك و بررسی محدودیتهای ابعادی كه بر اساس فرم صفحه بعد اطلاعات اولیه آن از طریق بازدید از محل و یا نقشه های ابعادی و مشاوره با كارفرما صورت می گیرد. امر طراحی آسانسور صورت می گیرد.
فاز اول_بررسی و تعیین ابعاد و اندازه ها
فاز دوم _ بررسی و تعیین مشخصات فنی قطعات
فاز سوم _تهیه ی نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
استاندارد مورد نظر در طراحی: EN81


فاز اول طراحی: طراحی ابعاد و اندازه ها

پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد، سرعت و ظرفیت كه با بررسی محاسبات ترافیكی و محدودیتهای ابعادی صورت پذیرفت، بر اساس جداول ابعاد و اندازه های مطابق مقررات EN81 و توصیه های ISO كه در صفحات بعد آمده است. سعی می شود مناسبترین ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد.
شایان ذكر است ابعاد و اندازه های ارائه شده صرفا" برای آسانسورهای معمولی و استاندارد می باشد. در شرایط خاص و آسانسورهای گرد، آسانسورهای پاناروما(شیشه ای) و یا آسانسورهای صنعتی، ابعاد و اندازه ها بر اساس شرایط موجود تعیین می گردد اما همواره سعی می شود مقررات EN81 برای میزان فضای هر مسافر (مساحتها) رعایت گردد.

خروجی های فاز اول طراحی عبارتند از:
تعیین ابعاد چاهك (عرض - عمق - ته چاه Pit - اورهد - طول مسیر)
تعیین ابعاد موتورخانه و محل آن (طول - عرض - ارتفاع - بالا یا پایین)
تعیین ابعاد كابین (یك طرف درب - دو طرف درب)
تعیین نوع دربها و سمت بازشو (چدنی - سربی - در ابعاد مختلف)
نوع وزنه تعادل و ابعاد آن (چدنی - سربی - در ابعاد مختلف)
موقعیت وزنه تعادل (پشت كابین - بغل كابین)


فاز دوم طراحی: تعیین مشخصات فنی قطعات
پس از انتخاب ابعاد و اندازه ها، فاز دوم طراحی كه در واقع مشخص نمودن دقیق پارامتر های فنی قطعات می باشد شروع می شود. ابعاد و اندازه های طراحی شده برای چاهك، كابین و درب ها پارامتر های بسیار مهمی هستند كه در انتخاب مشخصات فنی قطعات مؤثر می باشد. لذا عوامل اصلی مهم، در انتخاب قطعات و مشخصات فنی آنها عبارتند از:
عوامل موثر در انتخاب تجهیزات
1- نوع استادارد EN81
2-سرعت آسانسور
3- ظرفیت آسانسور
4- طول مسیر حركت (تراول آسانسور)
5- ابعاد و اندازه ها (چاهك، موتورخانه، كابین، درب)
6- نوع كاربری آسانسور
7- محیط كاربری آسانسور
8- اتخاب نوع و كیفیت حركت آسانسور


فاز سوم طراحی: تهیه نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
پس از طراحی ابعادی و تعیین مشخصات فنی قطعات و تجهیزات، نقشه های اجرایی جهت آماده سازی چاه و همچنین نحوه قرارگیری و نصب تجهیزات و نقشه های مدار های كنترل تهیه می گردد.
در این مرحله از طراحی پارامتر های زیر مشخص می شود.
1- نحوه اسكلت فلزی و آهن كشی جهت چاهك های آجری (محل نصب براكت های ریل)
2- نحوه پلیت گذاری برای چاهك های بتنی )محل نصب براكت های ریل)
3-نحوه قرارگیری تجهیزات آسانسور برای عملیات نصب
4- مشخص نمودن محل سوراخهای سكوی موتورخانه
5- نحوه بتن ریزی كف چاهك و محل قرار گرفتن بافرها
6- نحوه آماده سازی محل های نصب درها
7- محاسبه نیرو های وارده به سازه اصلی چاه
8- مشخص نمودن نقشه اجرایی موتورخانه (قلاب سقف - هواكش موتورخانه و چاهك - درب ورودی - محل تابلوی 3 فاز)
9-تهیه نقشه های كنترل فرمان و نحوه سیم كشی چاهك و موتورخانه
10- ارائه دستورالهمل های كابل كشی و آماده سازی تابلو 3 فاز جهت كارفرما
11- انجام بازرسی های فنی نهایی و تحویل تجهیزات به كارفرما



آسانسور بدون موتور خانه

طراحی آسانسورهای خانگی برای مسیرهای حركت كوتاه و ظرفیت های كم همراه با موتورهای كم مصرف می تواند مخارج برق مصرفی شما را به حد اقل ملاحظه ای كاهش دهد.

تركیب آسانسور بدون موتور خانه علاوه بر اینكه هزینه ساخت و ساز را برای شما كاهش میدهد امكان استفاده از بهینه از فضای معماری را برای شما فراهم می كند.


تعریف ساده ی آسانسور و انواع آن


وسیله ای جهت حمل و نقل افراد و یا کالا، که به صورت عمودی در یک ساختمان حرکت می کند را آسانسور می گویند.
آسانسور ها را می توان از نظر کاربری در چند گروه تقسیم نمود که عبارتست از :

1- آسانسور های مسافربر
2- آسانسور های باربر
3- آسانسور های ترکیبی باربر مسافربر
4- آسانسور های بیمار بر( برانکارد بر)
5- آسانسور های ماشین بر
6- آسانسور های غذا بر
7- آسانسور های نامه بر

و از نظر نیروی حرکتی آن به مدل های:
1- کششی و یا سیم بکسلی
2- هیدرولیک
3- چرخ دنده ای
تقسیم نمود. وبا توجه به نیاز ساختمان و مجتمع از آن استفاده می گردد.

آنچه که در یک ساختمان در مورد محل نصب آسانسور میباید بدانیم:
مهندسین محترم طراح ساختمان، با مد نظر گرفتن نوع مصرف و همچنین ترافیک ساختمان، انواع آسانسور و تعداد آن را محاسبه می نمایند.

در آسانسور های متداول امروزی که سرعت آسانسور در حدود یک متر بر ثانیه می باشد. نکات و مواردی را در اجرای ساختمان می بایست پیش بینی کرد که به اجرای صحیح و اصولی آسانسور کمک خواهد نمود .
بدیهی است که عملیات ساختمانی و ایمنی کارکرد آسانسور نیز به شکل مطلوب تری انجام خواهد پذیرفت.

الف : چاله آسانسور

در پائین ترین ایستگاه که معمولا، محل نصب اولین درب آسانسور می باشد. نیاز است که از کف تمام شده این طبقه فضایی به اندازه 160 سانتی متر در عمق آسانسور، ایجاد گردد.
این فضا جهت نصب قطعات آسانسور شامل بافرها (ضربه گیرها ) ، لوازم گاورنر سقوط ، محل عبور یوک و سینی کابین و استقرار سکوی ضربه گیر خواهد بود .

در این محل فضای خالی ای وجود خواهد داشت که تقریبا مربعی به ابعاد 60*50*100سانتی متر مربع را می سازد که به این فضا اصطلاحا < فضای جان پناه >
می گویند.

هنگامی که سرویس کار آسانسور جهت سرویسهای دوره ای نگهداری و یا تعمیرات به چاله آسانسور مراجعه می نماید اگر به طور اتفاقی آسانسور حرکت نماید، سرویسکار می تواند از فضای جان پناه جهت نجات جان خود استفاده نماید.
در گذشته ارتفاع این قسمت از چاهک را کمتر از 160 سانتی متر در نظر می گرفتند که موجب نارساییهایی در کار آسانسور و یا حوادث نا خوشایند برای سرویسکار می گردید .
و در مورد ساختمانهای ی قدیمی که فضای لازم را ندارند جهت پیشگیری بهتر است قبل از ورود سرویسکار به چاله آسانسور از یک سکوی پر تابل فلزی استفاده گردد.

ب:اورهد چاهک آسانسور:

در طبقه آخر که محل استقرار آخرین درب آسانسور میباشد فاصله اورهد(طاق بالای چاله آسانسور) تا کف طبقه آخر حداقل به فاصله ای به ارتفاع370 سانتیمتر دارد.
یعنیبه صورت ساده تر از کف طبقه آخر تا طاقی که بتون ریزی میشود و موتور آسانسور بر روی آن قرار می گیرد به ارتفاع370 سانتیمتر نیاز دارد.البته سازندگان آسانسور یا ساختمان سازهای محترم به طور متوسط این ارتفاع را بین اعداد 380 تا 400 سانتیمتر در نظر می گیرند.
این ارتفاع نیز فضای جان پناهی برای سرویس کار آسانسور که بر روی کابین کار می کند ایجاد مینماید.
و همچنین خود کابین نیز دارای لوازم و قطعاتی است که از اتاقک کابین بلندتر بوده و نیاز به این فضا دارد.

پیش نیاز ها و عملیات نصب آسانسور
پیش نیاز های نصب آسانسور شامل تعیین ظرفیت آسانسور ،تعیین ابعاد کابین،تعیین ابعاد چاهک ، آماده سازی چاهک ،تامین برق تک فاز جهت جوشکاری در مرحله درب و ریل ،تامین برق سه فاز برای مرحله راه اندازی ، مشخصات تابلو برق سه فاز ، نصب تابلو برق در موتورخانه و کابل برق مورد نیاز آسانسور و کابل کشی و انتقال برق از کنتور به اطاقک موتورخانه همچنین عملیات نصب آسانسور شامل شاقول اندازی جهت آهن کشی و بر آورد آهن آلات مورد نیاز چاهک ، اجرای آهن کشی داخل چاهک آسانسور ، شاقول اندازی جهت نصب ریل های کابین و ریلهای وزنه ، حمل لوازم درب و ریل آسانسور ، نصب ریلهای کابین و ریلهای وزنه ، نصب درب طبقات و عملیات نظارت و کنترل درب و ریل





قطعات آسانسور

1_الكتروموتور گیربكس (Electro Motor Gearbox)
الكتروموتور گیربكس های مورد استفاده شركت ایساتیس از بهترین سازندگان الكترو موتور گیربكس مخصوص آسانسور انتخاب شده اند كه ضمن رعایت استاندارد بین المللی مخصوص شرایط آب و هوای ایران از نظر درجه حرارت محیط و رطوبت و ... می باشد.
در ضمن این الكتروموتورها دارای یك ترمز الكترومكانیكی (اصطكاكی) بوده كه بدون هیچ تاخیری پس از قطع منبع تغزیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان، بطور خودكار سیستم محركه را متوقف می نماید.
ضمنا، سهولت در تعمیر و نگهداری، تامین قطعات یدكی و كاركرد دراز مدت از ویژگی بارز الكتروموتور گیربكس های مورد استفاده شركت ایمن وزنه می باشد. الكتروموتور گیربكس های این شركت عموما" ساخت كشورهای اروپای غربی می باشند و عبارتند از:
1- ALBERTO SASSI ایتالیا
2- NOUVA M.GT ایتالیا
3- SICOR - ELECOMP ایتالیا
4- MONTANARI ایتالیا
5- SHINDLER آلمان
6- ORONA اسپانیا
7- GEARLESS ایتالیا


2_کابین:
كابین های آسانسور شركت ایساتیس همگام با استاندارد نوین بین المللی با رعایت كلیه اصول ایمنی، متناسب با مشخصات فنی و كاربرد آن بر طبق درخواست سفارش دهنده ساخته می شود. دیواره، كف، سقف، قاب و كفشكهای كابین از موادی ساخته
می شوند كه مقاومت بالایی در برابر نیروهای وارده در هنگام كاركرد عادی ، عملكرد ترمز ایمنی (پاراشوت) و برخورد احتمالی روی ضربه گیرها را دارا باشد.
جداره كابین از ورق گالوانیزه با حداقل ضخامت 5/1 میلیمتر ساخته می شود و دیواره داخلی آن بنا به سلیقه سفارش دهنده و كاربرد آسانسور با فرمیكای ضدخش، چوب یا ورق روغنی و انواع استیل ( آینه ای خش دار ، طرح دار ، برجسته و...( روكش شده
و به منظور استحكام و زیبایی آنها قسمتهای خاصی از كابین همواره با فولاد مخصوص تزیین می شود.
علاوه بر این كابینهای پاناروما (شیشه ای)، باری و ماشین بر با استحكام بالا و زیبایی فوق العاده بنا به درخواست خریدار قابل ارایه می باشد.
كلیه كابین ها بدون درب با نصب قرنیز متحرك (قطع كن ایمنی) در ورودی آن محافظت می شوند و هواكش، دستگیره، دكمه الكترومكانیكی، زنگ اخبار، دكمه توقف اضطراری، نشان دهنده طبقات (نمراتور)، چراغ مشخص كننده اظافه بار و روشنایی فلورسنت از جمله تجهیزات استاندارد كابین ها بوده و در صورت درخواست سفارش دهنده آینه، تلفن و سایر تجهیزات خاص، در نظر گرفته می شود.



3_گاورنر (كنترل كننده های مكانیكی سرعت) و پاراشوت (ترمز اظطراری) Safety Gear & Gover nor
این دو وسیله از مهمترین قسمتهای آسانسور هستند كه به ایمنی آسانسور مربوط می باشند.
گاورنرها در هنگام تولید كنترل كیفیت گردیده و سپس طبق سفارش خریدار در سرعنهای مورد نظر و بر اساس استاندارد مربوطه توسط دستگاه های الكترونیكی تنظیم و پلمپ می شوند.
از ویژگیهای مهم این وسیله آن است كه در هنگام حركت حركت كابین به سمت بالا یا پایین قابلیت انجام كار دارد و هنگامیكه سرعت حركت كابین به هر عللی از سرعت نامی آسانسور بیشتر شود سیم بكسل گاورنر به پاراشوت كه بر روی یوك كابین نصب می باشد فرمان مكانیكی داده و برابر عمل ترمز، كابین سریعا" متوقف می شود.
پاراشوتهای مورد استفاده در دارای عملكرد بسیار خوبی بوده و معمولا" دو نوع می باشند:
الف- پاراشوتهای تدریجی
ب- پاراشوتهای لحظه ای
برای آسانسورهای با سرعت حداكثر 6/0 متر بر ثانیه از انواع لحظه ای و برای سرعتهای بیشتر از 6/0 متر بر ثانیه حتما" از نوع تدریجی استفاده خواهد شد.
4_شستی
شستی های مورد استفاده در كابین و طبقات علاوه بر زیبایی در فریم و رنگهای متنوع و اشكال مختلف نمایش جهت و مطابق با هر سلیقه ای قابل ارائه می باشد، و به طور مثال بدنه شستی ها می تواند از استنلس استیل، برنز و آلومینیم (با پوششهای آنادایز رنگی، پودر استاتیك و رنگ كوره ای) و نیز نشان دهنده های جهت می تواند از نوع ثابت (LED) و یا از نوع متحرك Dot Matrix باشد.ولتاژ مورد نیاز این شستی ها 24 ولت بوده و كاملا" اصول ایمنی در ساخت آنها رعایت شده است.
5_سیم بكسل ( Rope )
سیم بكسلهای مورد استفاده این شركت ساخت كارخانجات معتبر دنیا بوده و از بهترین نوع انتخاب می شوند، این طنابهای فولادی مخصوص آسانسورهای كششی بوده كه یك رشته كنف نیز در مركز خود دارند و مطابق با استاندارد DIN3062 تولید می شوند.
ضریب اطمینان بكار گرفته شده در طراحی سیم بكسلها بستگی به سرعت حركت دارد و معمولا" از 8 (برای سرعتهای پایین) تا 12 (برای سرعتهای بالا) متغیر است.
مرغوبترین سیم بكسلها عبارتند از:
1- فایفر آلمان
2- گوستاولف
3- براگ
6_ریل
ریل وسیله ای است از جنس صلب و عمودی كه نقش هدایت كننده كابین و وزنه تعادل را در نصب آسانسور دارا می باشد. كه متعلقات و اتصالات آن می بایست تحمل نیروهای ناشی از عملكرد ترمز ایمنی (پاراشوت) و همچنین انحنا و پیچشهای ناشی از بار نامتعادل داخل كابین را دارا باشد.
7_درب آسانسور
دربهای آسانسور شركت ایساتیس متناسب با نوع و كاربرد آسانسورها مطابق با استاندارد های جهانی طراحی و مهندسی (ISO EN-81)ساخته می شوند كه در نهایت علاوه بر زیبایی و استحكام، كلیه ویژگیهای فنی و ایمنی را دارا می باشند. به طور مثال دربها دارای سوئیچ الكتریكی می باشند كه هنگام باز بودن یا باز شدن از روشن شدن موتور و حركت كابین جلوگیری به عمل می آورد.
كلیه دربها با قاب به صورت دو جداره از ورقهای فولادی5/1 ، 2 ، 3 میلیمتری و در انواع لولائی یك لنگه و دو لنگه با زاویه بازشو 105 درجه و اتوماتیك تلسكوپی كشوئی و سانترال (مركزی) به عرضهای مختلف و مطابق استاندارد ساخته می شود.
معمولا" كلیه دربها با رنگ تزئین می گردند، لیكن بر طبق درخواست دربهای اتوماتیك را می توان با روكش استنلس استیل و یا آلیاژی از برنزویا شیشه ای متناسب با معماری بنا نیز تزئین كرد.
همچنین در صورت تقاضا، شركت ایساتیس توانایی طراحی و ساخت انواع درب در اندازه های مورد نظر جهت مصارف و كاربردهای خاص و یا مناسب با وضعیت ساختمان را دارا می باشد.



8_تابلو فرمان
تابلوی كنترلر میكروپروسسوری مورد استفاده شركت ایساتیس تایید شده از طرف سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی می باشد كه مختصری از ویژگیهای تابلوی كنترلر به شرح زیر ذكر میگردد:
كنترل اسانسور با مانورهای كلكتیو سلكتیو (تا 1 طبقه) كلكتیودان و فول كلكتیو ( تا 24 طبقه)
•قابل استفاده با دربهای لولائی ساده، نیمه اتوماتیك و تمام اتوماتیك
•قابلیت عملكرد با یك مكانیزم ساده سلكتور یا مگنت
•نمایش وضعیت سنسورها و سیگنالهای مهم آسانسور توسط LED (اروپای غربی)
•قابلیت طراحی برای سیستمهای یك سرعته، دو سرعته ( ACVV، VVVF )
•تنظیم پارامترهای اساسی توسط دیپ سوئیچهای برد اصلی از قبیل طبقه - پارك - زمان استارت مجدد - انتخاب مانور ...
•امكان رویزیون (كنترل آسانسور از موتورخانه و داخل كابین)
•امكان كار در حد Lifter (قابلیت قطع شاسی های بیرون از داخل كابین)
•برنامه ریزی شده جهت سنسورهای Over Load - Full Load و آتش نشانی
•دو برابر شدن ضریب ایمنی به علت وجود مراقبت های نرم افزاری علاوه بر روش كناكتهای سری شد

تابلو كنترل دیجیترول (مجهز به درایو3vf مدل ) VACON :



•استارت و ایست ملایم آسانسور
•دقت ایست بالا
•بهبود راندمان مصرف انرژی به میزان تقریبی 35%
•كاهش تلفات حرارتی موتور
•امكان حذف فلایول فلزی و فن موتورهای دو سرعته
•اصلاح ضریب توان
•كاهش جریان اولیه راه اندازی موتور بهنگام استارت
•افزایش ضریب حفاظت موتور



تابلو كنترل دینامیك (مجهز به درایو3VF مدل)RST



• طراحی شده برای كاربرد در سیستم كنترل آسانسور
• دقت ایست بسیار بالا و تغییرات سرعت بسیار ملایم
• دارای امكانات خاص برای سرعت های بالا تر از یك متر بر ثانیه
• مناسب برای موتور های سنكرون ؤ آسنكرون و Gearless
• امكان برنامه ریزی بهینه برای توقف بدون خزش

تابلو كنترل دیجیترول ( دوسرعته ) :


• تا 8 كلكتیودان و 6 طبقه كلكتیو سلكتیو
• قابلیت گسترش تا 16 طبقه با استفاده از كار كداك
• سهولت انطباق با انواع سیستم های درب
• قابلیت انطباق با انواع سیستم های درب
• مناسب آسانسورهای مسافربر ، باربر و خودرو بر

كارهای اجرائی كارفرما هنگام اجرای آسانسور در ساختمان


- ضد زنگ آهن كشی
- دیوار كشی دورتادور چاهك آسانسور بعد از نصب ریل و درب
- سفید كاری دیوارهای داخلی چاهك و مسدود كردن كلیه منافذ
- سفید كاری آستانه درب
- نصب قلاب زیر طاق اتاق آسانسور با تحمل بار ۱۵۰۰ کیلو گرم
- نصب كابل و جعبه سه فاز در اتاق آسانسور
- اجرا چراغ تونلی
- روشنائی موتور خانه
- اجرا هواكش 40در40 داخل اتاق آسانسور
- اجرا چاه ارت
- بنائی ته چاهك و اجرا سكوی ته چاه ‍
- اجرا بتون بعد از تهیه موتور آسانسور
- رنگ آمیزی درب های طبقات
- اجرا دریچه چاهك آسانسور در موتور خانه
* مسئولیت تحمل نیروهای وارده بر دیوارههای آسانسور وبتون بالا واستقامت کف چاهک بر عهده مهندس ناظر ساختمان می باشد.

دستورالعمل حركت كابین در زمان قطع برق :

1-ابتدا كلید اصلی برق را قطع كنید.

2-دسته ترمز روی گیربكس را به سمت راست یا چپ گردانده تا ترمز آزاد شود. (مراقب باشید در این حال فولی گیربكس آزاد می شودوكابین با سرعت زیاد حركت می كند برای كنترل سرعت كافیست دسته ترمز به حالت اول برگردانده شود.)

3- بادست فولی اصلی را پس از آزاد شدن ترمز گردانده تا كابین به راستای یك طبقه برسد. دراین حالت افراد می توانند ازداخل كابین خارج شوند.

- راستای طبقه با رنگ روی سیم بكسل علامت گذاری شده است .

4-كلید اصلی برق مجددا وصل شود تادر صورت وصل برق شبكه آسانسور بتواند كار كند.
نوشته شده توسط علیرضا ساعت 09:13 ق.ظ موضوع مطلب :‌ فنی و مهندسی ,

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


This Template Designed By Theme.MihanBlog.Com And Davood Jafari
div dir="rtl" style="text-align:center;width:135px">نیازمندیها و آگهی رایگان درجه1